کتابِ پرسیدن . دانیل کُلاک

پرسیدن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است
نوشته‌ی: دانیل کُلاک و ریموند مارتین
برگردان: حمیده بحرینی
ویراسته‌ی: هومن پناهنده
نسخه‌ی چاپی: نشر هرمس
نسخه‌ی شنیداری: کتابخوان

http://telegram.me/ketaabkhaan

وقتی کودک بودیم پرسش‌های کودکانه‌مان را با صراحت تمام می‌پرسیدیم: از کجا آمده‌ایم؟ هدف زندگی ما چیست؟ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم چه‌جور جهانی است؟ پس از مرگ چه بر سرمان می‌آید؟

سقراط یک فیلسوف تمام عیار بود. او همین قدر می‌دانست که چیزی نمی‌داند. اما این هنر را هم داشت که به دیگران نشان دهد آنان هم، با همه باریک بینی و فضل و ادعایشان، چیزی نمی‌دانند.

سقراط با تکیه به فلسفه، همه چیز را زیر سؤال می‌برد حتی خود آن فرضهایی را که پیشتر همه چیز را بر مبنای آنها زیر سؤال برده بود! او-مثل هر فیلسوف واقعی-با تکیه بر فلسفه به ما نشان می‌دهد که چگونه خودمان زیر پای خودمان را خالی کنیم و از پاسخها که حائل میان ما و امر رازآمیزند گذر کنیم.

ما شما را به دنیای فلسفه دعوت می‌کنیم، البته به شیوه سقراط؛ با این شیوه، شما از پاسخهایتان به مسئله‌ها دست می‌کشید تا آنکه سرانجام بتوانید حکمتی را تجربه کنید که محصول ندانستن است.

بسیاری با این برداشت نادرست به فلسفه روی می‌آورند که فلسفه چیزی جز مجموعه دانش نیست، و بیش از آنکه خودشان مستقلاً بیندیشند می‌خواهند اطلاعات جمع‌آوری کنند. چنین کسانی اغلب گمان می‌کنند پاسخ پرسشهایی را که فیلسوفان می‌خواهند دوباره به شکل دیگری بپرسند خودشان می‌دانند. این است که غالباً فیلسوفان از این بابت گله مندند که دانشجویانشان برای اینکه با مطالب دوره‌های مقدماتی فلسفه دست  و پنجه نرم کنند نه انگیزه دارند و نه آمادگی.

هدف ما در کتابِ پرسیدن مهم‌تر از پاسخ‌دادن است حل این مسئله، یعنی نبود انگیزه و نبود آمادگی است. و بیش از آنکه حرف بزنیم، عملاً نشان خواهیم داد که فلسفه مجموعه‌ای از اطلاعات نیست بلکه پرسشگری و خردورزی است. به این منظور، توجه دانشجویان را به مهارتهایی جلب می‌کنیم که برای برخورد نقادانه با مطالبی که معمولاً در دوره‌های مقدماتی فلسفه مطرح می‌شود مورد نیاز است. اما مهمتر از همه این است که کاری کنیم که دانشجویان از اسارت پاسخهای حاضر و آماده رها شوند و بعد از آن برای خلق مفاهیم نو آمادگی پیدا کنند.

 

[soundcloud id=’221113262′ width=’1024px’ height=’false’ format=’playlist’]