جستارهایی در بابِ عشق . آلن دوباتن

کتاب جستارهایی در باب عشق با عنوان اصلی Essays in love اثر برجسته و شناخته شده‌ی آلن دوباتن است که با نگاهی فلسفی موضوع عشق را زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

یکی از هنرهای آلن دوباتن این است که یک موضوع را انتخاب می‌کند و از نظر ادبیات، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفی تحلیل می‌کند و توضیح می‌دهد که هر کدام از این موارد چه بازتاب‌‌هایی دارند و سرانجام، عاقبت کار به کجا می‌انجامد.

برای پشت جلد کتاب جستارهایی در باب عشق قسمتی جالب و پرکشش که ممکن است هر نوع مخاطبی را جذب خودش بکند از متن کتاب انتخاب شده است:

الیاس کانِتی می‌گوید: «دیدن ورای آدم‌ها آسان است، ولی ما را به جایی نمی‌رساند.» به عبارت دیگر چه آسان و چه بی‌فایده در افراد عیب می‌یابیم. آیا وقتی عاشق می‌شویم بعضاً به این دلیل نیست که، حتی به بهای کوری خودمان در این فرایند و آن لحظه خواسته‌ایم، دیدن ورای آدم‌ها را نفی کنیم؟ اگر بدبینی و عشق دو گزینه متقابل باشند، آیا عاشق شدن ما به این دلیل نیست که می‌خواهیم از موضع ضعف بدبینی، نجات یابیم؟ آیا در هر «عشق در نگاه اول» نوعی گزافه‌پردازی نسبت به خصوصیات معشوق وجود ندارد؟ نوعی گزافه‌پردازی که ما را از منفی‌نگری معمول‌مان منفک می‌کند و تمرکز و نیرویمان را معطوف کسی می‌کند که چنان باورش داریم که هرگز حتی خود را چنین باور نداشته‌ایم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۲۰)

کتاب جستارهایی در باب عشق یک کتاب مهم و حتی ضروری در رابطه با عشق است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. (فرقی نمی‌کند که هم‌اکنون درگیر رابطه عاشقانه هستید و یا در آینده قصد دارید وارد یک رابطه عاشقانه شوید، به هر حال ما خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم.) آلن دوباتن کتاب مهم دیگری درباره عشق به نام سیر عشق نیز دارد که در کنار خواندن این کتاب به شدت پیشنهاد می‌شود. در کتاب سیر عشق دوباتن به بررسی زندگی یک زوج از ابتدای آشنایی آن‌ها با همدیگر می‌پردازد و در مسیر زندگی، هر اتفاق مهمی که برای آن‌ها پیش بیاید را تحلیل و بررسی می‌کند.

[soundcloud id=’336553544′ width=’1024px’ height=’false’ format=’playlist’]